Jak využít svoji emoční inteligenci
pondělí 19. února 2024
Dlouho se věřilo, že hlavním zdrojem úspěchu je vysoká inteligence neboli kvocient známý pod zkratkou IQ. Až v 90. letech se začalo mluvit o emoční inteligenci (zkráceně EQ) a jejím vlivu na naši kariéru. Výzkumy totiž ukázaly, že lidé s průměrným IQ, ale zato vysokou emoční inteligencí, jsou často úspěšnější než ti s vysokým IQ a nízkou emoční inteligencí.
Co to vlastně je a v čem nám pomáhá
Ve zkratce řečeno se jedná o to, jakým způsobem vnímáme své vlastní emoce, jestli s nimi dokážeme pracovat v náš prospěch a jak dobře dokážeme číst v pocitech druhých lidí. Právě tyto kvality nám pomáhají rozumět nejen sobě samotným a vlastním potřebám, ale i ostatním. Čím vyšší emoční inteligenci člověk má, tím je i empatičtější k ostatním, dokáže se na ně snáz naladit a porozumět jim.
Takoví lidé umí v práci velmi dobře spolupracovat, jsou týmoví, umí jednat s ostatními a také je řídit. Není proto divu, že v kolektivu jsou oblíbení a otevírají se jim i lepší kariérní příležitosti. Vysoká úroveň emoční inteligence je nezbytná například u lidí, kteří pracují v oblastech prodeje a služeb. Perfektně rozumí potřebám svých klientů a poskytují jim mimořádnou zákaznickou péči a podporu.
Jak emoční inteligenci posilovat
Dobrou zprávou je, že i když jsme se s vysokou emoční inteligencí nenarodili, neměli jsme možnost ji jako děti ani kde “odkoukat” ve svém okolí, dá se s ní velmi dobře pracovat a posilovat správným tréninkem.
Pozorujte a učte se pojmenovat vlastní emoce. Pomáhá psát si deník, do kterého si napíšete, co jste během dne prožili. Zformulujte si, jak jste se u toho cítili a v čem vás tyto pocity následně ovlivňovaly. Z čeho konkrétně jste nervózní, smutní, vzteklí, šťastní?
Pozorně poslouchejte ostatní, co vám říkají a jaké emoce u toho mají. Zároveň se oprostěte od vlastních emocí. Mějte nadhled.
Mezi lidmi zkuste odkládat telefon. Ví se, že telefony snižují naši pozornost vůči ostatním a narušují vztahy.
Řekněte si o zpětnou vazbu. Laskavá a konstruktivní kritika od důležitých lidí ve vašem okolí jako šéfa, kolegů, rodiny a třeba i klientů vám dá nové podněty ke zlepšení komunikace a vztahů.
Pokud byste se chtěli o emoční inteligenci dozvědět více, na trhu je několik knih, které se jí zabývají. Ta nejzásadnější se jmenuje Emoční inteligence a napsal ji americký psycholog a pedagog na Harvardu David Goleman.
Benefit investment a.s.